Waarom de zonnegroet?
De zonnegroet is een vloeiende beweging die bestaat uit de opeenvolging van twaalf houdingen. Deze lichaamsoefeningen vormen een goede warming-up voor spieren, pezen, gewrichten, maar brengen ook het zenuwstelsel in evenwicht, verbeteren de bloedcirculatie en maken het lichaam soepeler. De zonnegroet zorgt voor een complete lichaamsontspanning en maakt de geest helder.

De ademhaling
De ademhaling is een belangrijk onderdeel van de zonnegroet. De inademing voedt en reinigt het lichaam en de uitademing zorgt voor een ontspanning. De ademhaling moet rustig en vloeiend verlopen om de bewegingen goed te kunnen uitvoeren.

Tips
- Probeer elke houding nauwkeurig en rustig uit te voeren. Houd je ademhaling constant in de gaten.
- Probeer de eerste keren de oefening stap voor stap uit, om het later in een vloeiende beweging te kunnen doen.
- De oefening moet volledig pijnloos verlopen en hoort geen duizeligheid te veroorzaken. Let hierop en neem eventueel contact op met huisarts of fysiotherapeut.
- Probeer de volledige oefening een keer per dag te doen. Je zult merken dat je lichaam eraan went en dat het een positief effect top je dagelijkse leven heeft.

Begin de dag fit, soepel en gezond.

Stappen

  1. Sta in de richting van de opkomende zon

    Sta in de richting van de opkomende zon
    Sta in de richting van de opkomende zon (als het even kan) en zet beide voeten tegen elkaar. Breng je handpalmen samen bij je hart, alsof je bidt. Je mag je armen ook langs je lichaam houden.

  2. Adem in en strek je armen

    Adem in en strek je armen
    Adem in en gooi je armen naar boven. Buig langzaam naar achteren, terwijl je je armen boven je hoofd gestrekt houdt.

  3. Buig naar voren

    Buig naar voren
    Buig naar voren en adem daarbij langzaam uit. Je buik beweegt in de richting van de bovenbenen en je handen breng je naar de grond.

  4. Adem in en breng je linkervoet...

    Adem in en breng je linkervoet
    Adem in en breng je linkervoet zo ver mogelijk naar achteren. Houd je handen op de grond en zorg dat de rechtervoet tussen de handen blijft staan. Houd je hoofd omhoog.

  5. Breng je linkerbeen naar achteren

    Breng je linkerbeen naar achteren
    Adem uit en breng je linkerbeen naar achteren. Je staat op handen en tenen met je heupen omhoog. Je kijkt naar de vloer.

  6. Beweeg je lichaam naar de grond

    Beweeg je lichaam naar de grond
    Terwijl je de adem inhoudt, breng je je lichaam naar de vloer, vanuit de knieën naar het voorhoofd toe. Totdat je knieën, borst, handen en voorhoofd de grond raken. Heupen en onderbuik blijven omhoog.

  7. Richt het bovenlichaam omhoog

    Richt het bovenlichaam omhoog
    Adem nog steeds in. Strek de armen. Laat de heup zakken. Richt het bovenlichaam vanaf het middel omhoog. Buig naar achteren en kijk omhoog. Benen liggen naast elkaar.

  8. Je lichaam een driehoek

    Je lichaam een driehoek
    Adem langzaam uit en verhef je heupen van de grond. Je benen en armen blijven gestrekt en je hoofd komt in één lijn met je armen.

  9. Stap naar voren

    Stap naar voren
    Adem langzaam in en buig je rechterbeen en zet er een grote stap mee naar voren. Beweeg je linkerknie naar de grond. Net als in stap 4, kijk je omhoog.

  10. Buig naar beneden

    Buig naar beneden
    Adem langzaam uit, houd de handen op de grond en breng de linkervoet naast de rechtervoet tussen de handen. Buig vanuit de heupen en probeer de buik in de richting van de bovenbenen te brengen. Zelfde positie als 3.

  11. Strek de armen naar boven

    Strek de armen naar boven
    Adem in en strek de armen naar boven. Buig langzaam naar achteren. Zie stap 2.

  12. Terug naar de beginstand

    Terug naar de beginstand
    Adem uit en ga weer met de voeten tegen elkaar en gevouwen handpalmen naar de opkomende zon kijken.

© 2011 - 2018 beautyandtrends | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel